Tuesday, February 14, 2012

say no to Valentine's Day



VALENTINE'S DAY ? MENDE APA TUH ?
Iaitu hari di mana dua orang yang berkasih sayang atau sepasang kekasih yang bercinta meraikan percintaan dan kasih sayang. Budaya ini disambut setiap tahun pada 14 Februari.Warna tema Valentine Day ialah merah, merah jambu dan putih.Merah jambu melambangkan kehalusan.Merah ialah simbol kepada kehangatan, perasaan dan hati .Manakala putih melambangkan ketulenan dan kepercayaan iatu dua hati saling mempercayai.


APA PANDANGAN ISLAM TERHADAP HARI KEKASI IALAH :
Panel Kajian Aqidah (PKA) dan Panel Kajian Syariah (PKS) Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) telah memutuskan bahawa "Amalan menyambut Hari Valentine's Day adalah haram dan bertentangan dengan ajaran Islam". Manakala Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Agama Islam Malaysia kali ke-71 yang bersidang pada 22 hingga 24 November 2005 memutuskan: "Bahawa amalan merayakan Valentine's Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam. Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah
bercanggah dan dilarang oleh Islam.".

sebagai umat islam , tak payah la ye kita menyambut hari kekasih pada 14 februari setiap tahun. sebab nie semua dakyah yahudi untuk menyesatkan kita. tiap-tiap hari kita boleh sayangi orang. korang pernah sabut ? Yana tak pernah okay , sebab Yana takde kekasig gelap . hihi. 

jangan sambut yea .
kbye 

p/s : HM Mika HM mikichan dah takde :(


No comments: