Friday, August 31, 2012

MERDEKA , MERDEKA !

Hello world ! Hari nie 31 OGOS 2012 . Dah masuk  55 tahun kita merdeka dari penjajah . 
  SELAMAHARI KEMERDEKAAYANG KE-55 . 

Its between love|hate
credit : we love it

Merdeka ! Merdeka ! Merdeka ! Merdeka !
Ya , Itulah kata yang laping keramat yang dilaungkan oleh Allahyarham Tunku Abdul Rahman 55 tahun yang dulu .  Hampa pernah terbayang tak kalaulah kita ada dekat zaman tu and ada sekali masa Tunku laungkan Merdeka ? 

Apa itu erti kemerdekaan ?
Semalam dekat TV1 ada cerita pasal kemerdekaan . Yana tak tahu ajuk dia apa . tapi errrr,, 
erti kemerdekaan? Macam Fizo Omar cakap kan dalam rancangan tu , istilah 'MERDEKA' dalam hrti remaja ialah merdeka selepas tamat sekolah , lepas habis exam and etc . Tapi tahukah awak yang erti kemerdekaan yang kita nikmati sekarang nie  ialah membebaskan diri daripada cengkaman kuasa asing seterusnya berusaha bangkit sebagai bangsa yang bermaruah . 


Kalau tengok sejarah balik selama 446 tahun kta dijajah iaitu bermula dari kejatuhan melaka di tangan portugis pada tahun  1511 sehingga 1957 . 

negara ini telah mengalami 3 peringkat perjuangan. Peringkat pertama, secara militan atau gerila, perjuangan pondok yang dipelopori oleh golongan ulama dan kemudian golongan nasionalisma yang berjuang melalui mata pena. Ketiga-tiga kategori perjuangan ini berjalan berasingan sehinggalah pada cadangan untuk mengadakan Kongres Melayu pertama pada 1-4 Mac 1946 diadakan dan menyatukan ketiga-tiga kategori perjuangan ini dengan lebih tersusun dan teratur. Terbentuknya UMNO semasa persidangan tersebut telah memantapkan lagi perjuangan ke arah menuntut kemerdekaan negara. 


Cikgu sejarah selalu cakap , kalau pasal sejarah malaysia pun tak tahu , buang negara lha senang . HAHA
So , kalau taknak buang negara , sebagai rakyat malaysia , kita kenalah menjaga negara kita , sayang negara kita . Jangan asyik lalaikan diri awak dengan hiburan jerr . Tak lupa jugak , kta kenalah menghayati apa itu erti kemerdekaan .orang lain raikan hari merdeka , kita pun nak sambut jugak tapi tak tahu apa maksudnya . 
Sekarang , tugas kita sebagai generasi muda lebih berat . kenapa ? sebabnya ,kemerdekaan yang kita miliki sekarang harus dikekalkan dan dipertahankan.

erti kemerdekaan dengan menyusuri lembaran sejarah bangsa akan menyedarkan seluruh rakyat betapa perjuangan kemerdekaan tidak pernah terhenti. Seharusnya kegemilangan ini menjadi pemangkin kepada generasi baru negara untuk meneruskan kecemerlangan yang telah dicapai. Pengorbanan generasi terdahulu perlu menjadi inspirasi untuk kita terus berusaha gigih menjadi bangsa yang maju dan moden.


I Love Malaysia , Saya Anak malaysia :)
SELAMAT HARI MERDEKA !

credit to: MalaysiaMerdeka

No comments: