Sunday, September 12, 2021

Flying high

Hai Assalamualaikum everyone. Moga sihat hedakNya. Dah berbulan bulan niat nak menulis tapi apa kan daya tak sempat busy sangat. Bukan apa nak sangat tulis dalam blog ni, nanti bila baca balik I nanti teringat lah kan. Recall memories agituu.

Since kecik, i suka betul kapai terbang dengan kapai terbang(itu sebab header I letak sayap kapai kahaha) . Mungkin sebab flight ni kita jarang tengok tiap tiap hari macam kereta / motor kan. So, bila nampak flight ni jadi excited lah kiranya. Lepastu kembali normal bila duduk asrama and time dip busy jadi tak sempat nak catch up pasai flight. Lepas tengok documentary easyjet inside the cockpit dekat Nat geo tahun lepas, I jadi excited balik and kebetulan waktu tu flight selalu lalu dekat rumah hehehehe.

Jadi bermula lah episode sis berlari lari anak keluar rumah nak tengok and tangkap gambar kapai kahkah over kan. I started waktu flight China airlines hold dekat area rumah. Jadi geram tau nak tahu kenapa flight ni hold. Pastu I pun dengar lah live atc. Excited gila wei dapat dengar live atc, tapi first dengar memang tak paham jadi I start tulis sikit, belajar waypoint, instument approach, apa semua kahahhaha gigih nyah. And now dah boleh expect atc nak cakap apa. Simple basic je lah belajar .Tiber rasa macam eh cool jugak ehh kerja atc ni. 

              Hasil berlari lari anak. Dynasty 6851

Before ni penah la dengar pasal atc tapi tak tahu how they work & communicate tu . 2021 baru rasa cam cool betul kerja ni, nyesal weii tak apply waktu habis dip  dulu sobsob. Live atc yang I selalu dengar ni butterworth radar, ada jugak kadang2 dengar kinabalu tapi kinabalu ni kena pasang telinga lebih sebab campur dengan ground, tower, approach and departure & area radar so jadi pening. Before rasanya boleh dengar jugak untuk lain lain tapi sekarang dekat malaysia ada certain tempat ja boleh dengar . I recommend betul dengar wmkb sebab pronunciation atc memang jelas and faham gila apa yang depa cakap. Memang faham bagi I yang bukan datang dari aviation field sebabnya dekat sini boleh dengar satu suara atc ja maksudnya part ground atau tower tak dengar, so boleh focus untuk satu saja. Tapi kena pasang telinga lebih jugak kalau waktu hujan 😂. Tabik lahh atc. 
 
Waktu awal tahun boleh kata setiap hari I akan bukak live ni sbb mostly flight akan lalu untuk approach runway 22. Pastu dah runway 04(asal) in use teruih cam maleh nak dengar ahaha sedih nyah tak boleh tengok flight dah. Sekarang pun dengar jugak tapi cam sat2 ja. Tapi I akan wajib dengar kalau cuaca nak hujan & angin kuat. Aritu smpai dah boleh hafal dah flight apa akan lalu tau aaa rinduu.Tapi nasib flight depart dri penang mcam cathay ke, China airlines, Korean air confrim akan nampak jugak terubat jugak hati ni heheheh.  

                    Eva6005 approaching igben

Even tak lah nampak rendah macam kita tengok dekat Airport kan tapi yahh I love eeee it. 3000ft, 2000ft for me rendah lah jugak kan. Dapat teka flight apa pun syukur dah. Tengok kapai terbang ni kan rasa excited, happy and kagum. Kagum manusia boleh cipta & terbang kan muatan yang berat bertan tan gah di Angkasa gituww. Okay byee nak gi tengok cathay lalu sat hehehe. Jumpa lagi